Z historie
Vyučující výtvarné výchovy, kreslení, modelování a geometrie:
Od vzniku Gymnázia v Přerově v roce 1870 se dnešní vyučovací předmět výtvarná výchova změnil nejen obsahově, ale i formálně. Pojetí tehdejší výtvarné výchovy už napovídá název pod jakým byl prezentován - kreslení. Technicky se tento předmět orientoval na zvládnutí návyků nutných pro úzkou oblast výtvarného umění, která v minulosti nebyla považována za samostatnou disciplínu umění, ale pouze za techniku návrhu, náčrtu a studie. Ve vyučování kreslení tak první pedagog - výtvarník Hynek Krch vystačil s tužkou, uhlem a křídou, tuší a perem nebo štětcem pro lavírování kresby popřípadě její kolorování. Mezi oblíbené náměty patřilo zátiší, studie přírodnin a architektonických detailů fasád, kopírování ornamentů plošných i reliefních, figura a jiné. Všechny měly hlavně jedno společné. Byly vytvářeny na základě odzírání podle modelu, makety, obrázku, popřípadě předlohy a šablony. Hodnotila se pak především přesnost, technická dokonalost, věrnost s názorninou a schopnost graficky zaznamenat to co vidím (viz ukázka).
S rozvojem studie dětské psychologie a pedagogiky se postupně do předmětu dostávaly prvky tvořivosti, spontánnosti experimentování, představivosti a fantazie s prožitky emočními. K tomu bylo potřeba rozšířit i technické a materiálové pojetí předmětu. Už se nejen kreslí a maluje, ale i experimentuje s výrazovými prostředky kresby a malby, grafika se stává součástí školní tvořivosti díky linoleu, objevuje se nenahraditelné kouzlo přírodnin. Do výtvarné výchovy se dostávají techniky modelování, kašírování a napodobování starých klasických technik jako je např mozaika, vitráž, sgrafito a jiné. Důraz je kladen na tvořivost, schopnost vyjadřéní vlastních prožitků a hledání poznání vlastních výrazových schopností. Součástí je také orientace v teoretické oblasti výtvarného umění.
Na dlouhé cestě za vzděláním provázeli studenty a později i studentky výtvarní pedagogové, kteří méně i více ovlivnili jejich budoucnost. Tady je krátký seznam těch, kteří působili na zdejší škole v předmětu, který je dnešní výtvarnou výchovou.
Adolf Geryk 1953 - 63
Igor Fojtík 2004 - 06
Jaroslav Kousek 1906 - 08
Hynek Krch 1870 - 1901
Bohumil Krs 1927 - 28
Antonín Kubát 1913 - 41,1945 - 47
Antonín Kubíček 1904 - 06
Eliška Nechvátalová - Smyčková 1924 - 26
Vlastimil Lažanský 1942 - 43
Jaroslav Lukeš 1941 - 43,45
Vilém Prinke 1941 - 45
Ludvík Sojka 1902 - 13
František Srp 1922 - 24
Miroslav Sylla 1911 12
Jan Tesař 1947 - 51
Ludmila Vlčková 1969 - 97
Pavel Stejskal 1992 - 2013
Kristýna Botková 2008 - 2009
Barbora Botková 2009 - 2010
externí vyučující:
Ljubomír Burian 1951 - 52
Vlastimila Hrdinová 1966 - 68
Zlata Kašpaříková 1959 - 61
Pavel Vykoupil 1991 - 92,1994 - 95
Kateřina Tomešková 2006